بسم الله
الرحمن الرحیم
قبل از هر چیز
باید گفت که
کار و فعالیت اصلی سماء
شرح و تبیین مواضع توحیدی و
آزادیخواهانه و ارائۀ اسلام اجتهادی و روشن اندیشانه است، و
نقـد و بررسی افکار و اندیشه
های دیگران و اعتراض به عقاید ومواضع جریانات و احزاب وسازمانها وشخصیتهای
جدید و سنتی را به «اهل علم و اخلاق» و حد
اکثر به «حد ضرورت» محدود کرده است، چرا
که سماء خوب میداند که زبان نقد و بررسی ولو محتاط و محترمانه باشد، بازهم
از شکوه و گلایه نخواهد رَست، وهمین است که در اینهمه مطالب و بیان منتشر
شده، کمتر به نقد و بررسی دیگران پرداخته شده و اکثرا افکار و مواضع سماء ارائه و تبیین شده
است. بعدا سماء هم به افکار و اندیشه ها
مینگرد و هم به صاحبان آنها و نویسندگان و گویندگان. بعبارت دیگر سماء
علاوه بر اینکه به افکار و اندیشه ها مینگرد و در آنها نظر میکند، اما از
منشاء افکار و عقاید و نویسندگان و گویندگان آنها نیز غافل نیست و نمیتواند
باشد. در این رابطه به تبیین:
مَباحثی در شناخت افکار و مواضع اشخاص
و نیز
تبیین:
مَبانی اخلاقی شناخت: اِخلاص، آزاد اندیشی، و
راهرَوی مراجعه شود.
همچنین در
رابطه با نام سازمان موحدین آزادیخواه ایران (سماء) و عبارت «موحدین آزادیخواه» به سخنان شما و نیز
انتقادات آقای محمد
( مدیر وبلاگ چرا) در تبییناتِ:
«همۀ جهات و
جریانات باید آزادی بیان داشته باشند»
پاسخ گفته ایم، و آنها را در اینجا نیز منعکس می سازیم:
اما در مورد عبارتِ
«موحدین آزادیخواه»
که آن را زیر سؤال برده اید برای ما خیلی جالب است. شما میبایست توجه داشته باشید که
«آزادیخواه
بودن» صفت و بیانی برای موحد بودن
است؛ و هر چیزی با ذکر صفاتش واضح و مشخص میشود.
این مثل اینست که بگویید مسلمین نباید الله اکبر بگویند؛ چرا که این بدان
معناست که الله اصغر نیز وجود دارد؟! یا مثلا نباید بگویید خدای بزرگ؛ چرا
که این بدان معناست که خدای کوچک نیز وجود دارد؟! و در سایر امور نیز همینطور است، مثل
مسلمین موحد، مؤمنین صالح، مسلمین آزاد اندیش و..... که قرآن پر از این
آیات است. اصلا چرا از الله انتقاد نمی گیرید که این همه صفت برای خودش و
برای مؤمنین و مسلمین ردیف کرده است؟! اصلا أسماء الحسنی برای چیست؟! چرا که
به قول شما وقتیکه گفتیم الله یعنی همه چیز؟! دیگر ذکر دهها صفت برای الله
نعوذ بالله بی معنی میشود؟!
بله موحد بودن
با صفات متعددی تبیین وتوضیح داده میشود، و هر کسی آنچه را که اصل قرار میدهد بعنوان
«صفت اصلی موحدین» منعکس میسازد.
مثلا کسانی میخواهند «موحدین مخلص» را اصل
و اساس کار خود قرار دهند، یا کسانی دیگر
«موحدین انقلابی» را اصل و
مبنا میسازند. همچنین اهل جهاد مسلحانه
میخواهند
«موحدین مجاهد»
را عَلَم نمایند
و جهادگری را بعنوان صفت اصلی موحدین بیان نمایند. و سازمان موحدین آزادیخواه
نیز «آزادیخواه بودن» را برای کار و
مبارزۀ توحیدی خود هدف اصلی کرده است، که برای فهم نظر سماء در این رابطه
شنیدن نوارهای تأسیس (در شبکۀ سماء) ضروری هستند. آخر این کجایش محل اشکال
است؟! البته متأسفانه شما پا را از اشکال گرفتن فراتر نهاده
اید و حتی آن را بی
معنی! اعلام داشته اید.
نسبت به
اصطلاحاتِ «غربی
- استعماری - الحادی» مثل سکولاریسم دینی و پلورالیسم دینی و
یا پروتستانتیسم اسلامی! و طرد این خُزَعبَلات سماء پیشتاز بوده و مدتهاست
با این اصطلاحات بی معنا و ناشی از غربگرایی و غرب زدگی مبارزه می کند، و
چنین اصطلاحاتی در ادبیات توحیدی و آزادیخواهانه و استقلال طلبانۀ سماء
جایی ندارند و در نتیجه در این رابطه نزد سماء مشکلی وجود ندارد. و البته
اضافه بر منافع مادی، مسائل دیگری نیز وجود دارد:
یکی اینکه کسان و جریاناتی که این اصطلاحات را استعمال
میکنند،
مخاطب اصلی شان غرب و دول استعماری است، نه جوامع اسلامی.
دوم اینکه آنها با استعمال این اصطلاحات
میخواهند اوضاع را هر چه بیشتر مُشوَش و نا مفهـوم سازند، چرا که در
شفافیت و روشنایی چیزی برای گفتن نخـواهند داشت و طبعا در این صورت معرکه
را خواهند باخت، اینست که به گودالها و بی راهه ها می روند. البته این مسئله
که گفته اید:
«بعضی از سازمانها
هستند که هر دولتی بیاید باز ساز مخالف می زنند و معلوم نیست چه میخواهند»
زیاد مشخص نیست که منظورتان
چیست و چه سازمانها و نظامها و حکومتهایی را مد نظر دارید؟ اگر منظور سماء
و نظام ولایت مطلقه است که اوضاع خیلی واضح و معلوم است و مثلا قانون سماء
جواب این سؤال را مکمل می دهد. اما با توجه به این اینکه شبکۀ سماء توسط
نظام ولایت مطلقه برای داخل مسدود شده است، مختصری از سماء همراه این
جوابها درج می شود.
سازمان مـــوحدین آزادیخـــواه ایـــران
۲۴ ربیع الأول
۱۴۲۹
-
۱۲ فروردین
۱۳۸۷
|