فرق عبادات عرفی با عبادات توحیدی
از نظر موحدین آزادیخواه (که مُلهِم و مأخوذ از آیات قرآن است)
چند
فرق
و تفاوت
اساسی بین «عبادات عرفی - تقلیدی» و «عبادات توحیدی - اسلامی»
وجود دارد (هم در معنا و مُحتوی و هم در حجم و گسترۀ آنها)،
و بارزترین آنها بدین قرار است:
۱-
عبادات عرفی - تقلیدی از محیط انسان و خارج از ماهیت و عقلیات او سرچشمه
می گیرند، و اکثرا بنابر فشارهای خارجی (عرف اجتماعی) اِعمال می
گردند، اما عبادات توحیدی - اسلامی از درون انسان و از ماهیت و تفکرات او
نشأت می گیرند و بر پایۀ ایمان و اعتقاد بعمل در می آیند.
۲-
در عبادات عرفی - تقلیدی اصل بر رفع تکلیف بوده و اجباری هستند، و بر طرف
کردن فشارهای خانوادگی و اجتماعی هدف اساسی آنها محسوب می شود. و همین است
که برگزار کنندگان این نوع عبادات موظف بدنبال کردن چیزی و اهدافی نمی شوند
(عبادات بلا هدف!)، و از این جهت این نوع عبادات اکثرا بر دوش افراد انجام
دهنده سنگینی می کنند. اما عبادات توحیدی که
محض رضای اللّه
و بنابر اصل تدیُّن توحیدی و ایمان و عقیدۀ اسلامی اداء می شوند،
زمینه های اطاعت از خالق عالم و مقدمات اجرای قوانین و ارزشهای توحیدی
بحساب می آیند. و روی این درک و تلقی، اثر عبادات پیگیری شده و بعد از
انجام دادنشان اهدافِ عبادات دنبال می گردد.
۳-
عبادات عرفی - تقلیدی بنابر آباء و اجدادی بودن (و عادت شدنشان) کمتر درک و
فهم می شوند، اما عبادات توحیدی از ایمان و اعتقاد انتخابی و از علم و
اهداف مشخص و از ضرورتها و انجام وظیفه مایه می گیرند. اینست که عبادات
موجود و رایج در میان مسلمین (بنابر عرفی بودن و تقلیدی بودنشان) کمتر مؤثر
و انسان ساز و تربیت کننده می شوند، و لذا اکثرا به مثابۀ تکلیفاتی اجباری
و طاقت فرسا و احیانا مانع زندگی و لذات دنیوی نگریسته می شوند؛ و بهمین
خاطر رو به سردی نهاده اند.
۴-
در میدان عبادات عرفی - تقلیدی اصل بر کثرت و حجم آنهاست، و در همان حال
موارد و گسترۀ آنها بسیار محدود و مختصر می باشد (نماز، روزه، حج، زکات، و
چند مورد دیگر). لکن در رابطه با عبادات توحیدی - اسلامی عکس آن صدق می
کند؛ بدین معنا که: در این نوع عبادات اصل بر کیفیت و اثرگذاری است (نه حجم
و کمیتی بلا اثر)، و همچنین
تمام ابعاد و جوانب زندگی را فرا می گیرند و شامل تمام آیات قرآن می شوند.
برای مثال (علاوه بر عبادات مرسوم)،
تفکر و تعقل، تفریحات معقول، ازدواج و بچه داری، سعی و تلاش حلال، ساز و
آواز معنادار، تعاون و همکاری، بهداشت و نظافت و..... جزو پهنۀ عبادات
توحیدی - اسلامی بحساب می آیند.
|