بسم الله الرحمن الرحيم
جنبش سبز و هماوایی در مسیر آزادی
بعد از تظاهرات
۲۵ بهمن
و علی الخصوص بعد از حصر و پنهان سازی آقایان موسوی و کروبی میتوان از
«مرحلۀ جدیدی» در رابطه با جنبش سبز
صحبت کرد؛ مرحله ای که مبنی بر ابتعاد بیشتر از نظام ولایت مطلقه و اتخاذ
مواضع آزادیخواهانه و عدم تقیُد و التزام به اذن و اجازۀ مستبدین و استقلال
در ایام اعتراضی است (بر خلاف سال
۸۸ که چنین نبود و جنبش اسیر ایام و اذن و اجازۀ نظام ولایت مطلقه
بود). و طبعا از همانجا بود که نظام ولایت مطلقه احساس خفت و خواری نمود و
«درنده وار و مالیخولیایی» وارد میدانِ
مقابله با آزادیخواهان گردید؛ و حتی رسما خواستار اعدام موسوی و کروبی
شدند! و سرانجام هم بصورت بزدلانه و آدم ربایانه آنها را از انظار پنهان و
همۀ راههای ارتباطی شان را قطع کردند؛ و لکن هنوز حاضر نیستند که به حبس و
بازداشت آنها اعتراف کنند و تا حال مکان آنها مجهول مانده است. طبعا بعد از
۲۵ بهمن و ناپدید شدن «موسوی و کروبی»
تظاهرات و اعتراضات ادامه یافت (دهم و هفدهم اسفند)؛ همانطور که
قرار است تظاهرات و اعتراضاتِ ضد استبدادی در هفته های آینده استمرار داشته
باشد. به امید اینکه مردم ایران در این مبارزات آزادیخواهانه و ضد استبدادی
وسیعـــا شرکت نموده و در سراسر مملکت وسعت و عمقِ بیشتری پیدا کند؛ کما
اینکه رؤسای جنبش هــم از اعتصاب و تحصن صحبت نموده اند. و به تأکید رسیدن
به چنین مرحله ای امری بسیار مبارک و در واقع
«مُبشر نزدیکی بیشتر آزادیخواهان به یکدیگر»
است. بالاخره هر چیزی زمان خود را دارد؛ و در میدان آزادیخواهی
ایرانی هم زمانی به اوج خواهیم رسید که اصلاح طلبان با مستبدین ولایت مطلقه
فاصلۀ بیشتری پیدا کنند و از مخالفان سابقه دار آن نزدیکتر شوند. و ابتعاد
بیشتر از نظام ولایت مطلقه، هم موضع بهتر و آرامتری نسبت به اصلاح طلبان در
پی خواهد داشت؛ و هم با توجه به تغییرات حاصله و احساس درد مشترک؛ کدورتهای
گذشته پشت سر گذاشته می شوند. این وضعیت در ممالک دیگر هم روی داده است؛ و
این امر (درد مشترک، شفافیت مواضع، و
هماوایی) در موفقیت قیامهای مصر و تونس نیز نقش بزرگی ایفاء کرده
است.
در این رابطه مصر را
مثال می آوریم: روزگاری نیروهای غیر اسلامیِ مصر دشمن اخوان المسلمون بودند، و
اما نسبت به نظام استبدادی - استعماری مبارک
تنها موضع انتقادی داشتند؛ و تصور
می کردند که علی ای حال نظام مبارک،
نظامی عَلمانی (لائیک - دنیایی) و غیر اسلامی
است؛ و از احزاب و جریانات
اسلامی (که دشمن مشترک هستند) بهتر می باشد؛ کما اینکه نظام مبارک نیز این
موضع را بنابر «تخویف - ترساندن از اسلامیین»
تقویت می کرد (و در جریان قیام هم خطاب به غرب و بعضی جریانات چنین
می گفتند: اگر ما برویم جانشین ما اخوان المسلمون خواهد بود). و همین بود که
قبلا جریانات مصری و خاصتا عَلمانی های غیر اسلامی حاضر نبودند که در مـوضع
انتقادی شان زیاده رَوی کنند. عکس آنهم صادق بود (هر چند به نسبت کمتر)؛
یعنی احزاب و جریانات اسلامی، احزاب و جریانات غیر اسلامی را دشمن خود تلقی
می کردند و با آنها احساس بیگانگی بیشتری می کردند؛ و خاصتا آنهایی که
غربگرا بودند بیشتر منفور بودند. اما طی زمان واقعیت ها را واضحتر نمود؛ و
همۀ اطراف احساس کردند که به راه خطا میروند؛ چرا که نه مبارک و حزبش (و در
تونس نیز همینطور) ارزشی به عَلمانی ها
میدادند؛ و نه اسلامی ها نیز به تنهایی میتوانستند از عهدۀ تغییرات اساسی
برآیند (چون بیش از همه مقهور و مقموع بودند). اما خوب اسلامیون هم می
بایست اثبات نمایند که با اِسقاط نظامهای استبدادی؛ با دیگران همان برخوردی
را نخواهند داشت که امثال مبارک و بن علی داشتند. و همین بود که در جریان
قیام مصر و تونس حقیقتا همه متحد شده بودند؛ و حتی در مصر قبل از قیامِ
پیروزمندشان حرکت کفایه (که حرکتی ملی و
تعددگرا بود) تشکیل شده بود؛ و در جریان قیام نیز اخوان المسلمون و
محمد برادعی و جوانان انقلابی و غیره عملا متحد شده بودند. و البته در
آخرین انتخابات تزویری هم، اخوان و حزب وفد و چند جریان سیاسی دیگر، موضع
مشترک گرفته و در مرحلۀ دوم آن را تحریم کردند. و همین است که اگر ایران هم
بخواهد بر استبداد ولایت مطلقه غلبه نماید و بعد از آن در مسیر آزادی و
مردمسالاری و کثرتگرایی قرار گیرد؛ باید این
«تقرُب و هَماوایی» را به خود ببیند؛ و گرنه اصرار بر روابط خصمانه
بین اصلاحی و انقلابی، بین اسلامی و عَلمانی، بین ایرانی و قومی و.... و
عدم تفاهم و تکیه بر اشتراکاتِ راهگشا و نتیجه بخش، ایران و ایرانی را بیش
از این مصیبت زده خواهد کرد؛ و مرحلۀ آزادسازی ایران را بسیار به تأخیر
خواهد انداخت. و در این راستا باید آزادیخواهان و استقلال طلبانِ
«واقع بین و فهیم» بسیار هوشیارانه
عمل کنند؛ و نباید گرفتار استبدادیان ولایت مطلقه و اسلام ستیزان غرب گرا
شوند.
سازمـان مـوحدین آزادیخـواه ایـران ۶ ربیع الثانی ۱۴۳۲ - ۲۰ اسفند ۱۳۸۹
|