بسم
اللّه
الرحمن الرحيم
بعثت توحیدیِ اسلام: از جزیرة العرب تا سطح جهان
جواب علی اکبر - بعد از سلام
و استقبال از سؤال تان (که حق مسلم شماست) جواب آن را مختصرا و بدین ترتیب
عرض می کنیم:
۱-
بعثت توحیدی اسلام در محیط و جامعه ای و
دارای فرهنگ و عادات معینی نازل
شده است، و غیر از این نیز نمی توانست وجود داشته باشد
(یعنی هر جا واقع می شد مختصات خود را داشت). و خاصتا در جهان
قدیم (در عین ماهیت عام و انسانی بعثت) امکان حضور همزمان در همۀ جوامع
بشری وجود نداشته است. و اینکه بعثت اسلامی و آخرین رسالت توحیدی در جامعۀ
عربی واقع شده است، ناشی از آزادی نسبی (و حاصل تقسیم قدرت و متشکل از
احزاب خونی در آن)
و نیز ناشی از توان حمل این رسالت توحیدی توسط آنها بوده است، توانی که
عملا اثبات کردند و تحت رهبری محمد «ص» امت وسط تشکیل دادند، و دین توحیدی
اسلام را با جان و مال خود مستقر کرده و با جهاد و
رنجهای بسیار آن را به ملل جهان رساندند.
۲-
هنگام بعثت توحیدی اسلام در جزیرة العرب، مردمان و اقوام منطقه (با توجه به
ماهیت فکری و فرهنگی خود) سؤالات و مسائلی را مطرح کردند و مخالفان نیز
شُبه پراکنی نمودند. و آنچه در قرآن نسبت بدین مسائل ذکری به میان آمده در
جواب سؤالات و شبهه سازی آنها می باشد. بله، در قرآن بیشتر سؤالها از آن
قوم مَحل بعثت و بعضی مثالها نیز برای آنها زده شده اند، اما تعالیم قرآن
عام و برای همۀ بشریت است، بگذریم از اینکه مشاکل بشری در طول تاریخ و در
همۀ جوامع بشری بسیار مشابه یکدیگر است، و همین است که بسیاری از مسائل و
مشاکلِ صدر اسلام هنوز زنده و متأسفانه لا ینحل باقی مانده اند. بگذریم از
اینکه الله رب العالمین محل همۀ نبوتها و از جمله محل آخرین آن را از هر
کسی بهتر می داند. ۳- سؤالات و شبهه سازی و مسائل مردمان محل بعثت، مختص آنها و محیط آنها نیست، بلکه اکثرا اموری بشری و فرا زمانی و فرا مکانی هستند، کمااینکه بیشتر جوابهایشان برای همۀ بشریتِ روی زمین و جهت مشکل گشایی در همۀ زمانها و مکانهاست، مثل نحوۀ زندگی بشری و مبادی ماندگار سیاسی و اخلاقی و اقتصادی و قضایی و یا جوابهایی که مربوط به ماهیت انسان و جوامع بشری و نفی شرک و بت پرستی و یا زندگی آخرت و حیات بعد از مرگ می شوند، برای همۀ بشریت و همۀ زمانها و مکانها هساند. به عبارت دیگر بیشتر سؤالات و شبهاتِ زمانی و مکانی و نیز جوابهایشان اسیر زمان و مکان نیستند، بلکه مسائل عام بشری می باشند و در هر زمان و مکانی وجود دارند.
۴-
خطاب قرآن مُنزَل و گسترۀ بعثت توحیدیِ
اسلام، نسل بشر و تمام
جوامع بشری در همۀ زمانها و مکانهاست، خطابی که با عبارات و اصطلاحاتی مثل:
يَا
أَيُّهَا
الْإِنْسَانُ، يَا أَيُّهَا
النَّاسُ،
يَا
مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ، يَا
أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا
و.....
ماهیت فراگیر و شمولی آن هرچه روشنتر می گردد، و
طبعا تشکیل امت واحدۀ اسلامی
این حقیت را جامۀ عمل پوشیده است. و حال و در زمانۀ ما شاید قوم و جامعه ای
در جهان وجود نداشته باشد که بخشی از آن مسلمان نباشند، و حقا که بنی آدم راهی جز الحاق و
گرویدن به توحید و اسلامیت ندارد،
توحید و اسلامیتی که از عمق شرک و خرافات آخوندی بیرون نمی آید، بلکه
این عقیده و منهج متکی به آیات قرآن و قوانین
علمی و عقل بشری است، و آزادی
و انتخاب اساس آن را تشکیل می دهد.
سازمان موحدین آزادیخواه ایران ۲۴ رمضان ۱۴۳۱ - ۱۲ شهریور ۱۳۸۹
|