بسم الله الرحمن الرحیم
در سی امین سالگرد شهادت
شریعتی: همه چیز در معرض تحریف است
بسیارند آنهایی که دراین وضع استبدادی - استعماری در پی تحریف همه چیز
و از جمله فکر و راه شهید مهاجر علی شریعتی هستند:
بعضی ها میخواهند فکر و راه شریعتی را
سپری شده معرفی کنند و او را مرد زمان خود بنامند، و اینها کسانی اند
که میدانند با حضور آثار شریعتی نمیتوان فکر و راه او را تحریف کرد.
بعضی هم بیشتر در پی شناساندن آثار
ادبی او هستند و میخواهند فکر و راه شریعتی را در آثار ادبی و بیشتر
ذهنی او خلاصه کنند و شریعتی را بوسیلۀ آنها بشناسانند.
بعضی دیگر هم به شیوه ای بدخواهانه و
انکاری، میخواهند بگویند که او میخواست اسلام را ایدئولوژیک گرداند و
دین اسلام را به یک منهج عملی در آورد، همان چیزی که غربگرایان از آن
وحشت دارند. بگذریم از کسانی دیگر که
از اسلامخواهی شریعتی و ارائۀ مجدد اسلامیت رنج میبرند، که در رأس آنها
اهل تشیع صفوی قرار دارند و بر این اساس با ایشان و اندیشه هایش
دشمنی
میورزند. و بدون شک اکثر آنهایی که به انواع حیله ها در پی از میدان
بدر کردن شریعتی و اندیشه های او هستند، بدخواه اسلام و مسلمین و خرافه
پرستان و غرب پرستانی هستند که چشم دیدن آزادی و استقلال و اتحاد
مسلمین را ندارند، که در این رابطه شهید مهاجر زیاد گفته و نوشته اند.
آری خیلی میتوان به افکار و آرای شهید شریعتی انتقاد وارد کرد، اما در
رابطه با او یا هر کس دیگری «دو نوع انتقاد»
وجود دارد: یکی انتقاد مخرب و خنثی
کننده، و دیگری انتقاد سازنده و کامل
کننده. آن انتقاداتی که افکار و آرای شریعتی را در زمان و دورۀ خاصی
منحصر میگردانند، یا او را به اسلامیت ایدئولوژیک و متاثر از کمونیسم
متهم میکنند ، و یا اینکه مکارانه به افکار و آرای ایشان وجهۀ ادبی و
ذهنی میدهند و بوسیلۀ کتبی مثل کویر و هبوط آن را مستند میسازند، جزو
انتقادات مخرب و خنثی کننده بوده و بیشتر از موضع غربگرایانه اظهار
میشوند. از اهل تشیع صفوی و آخوندهای خرافه پرست هم در رابطه با عداوت
با شهید شریعتی که مپرس!، چرا که شریعتی داغی بر دل و دماغ آنها نهاده
که دیگر توان کمر راست کردن در برابر افکار و نظریات این شهید بیدارگر
را ندارند، و این شریعتی بود که با ارائۀ:
«تشیع علــوی، تشیع صفوی» و «اسلام
منهــای آخــوند»، ناقوس مرگ و بطالت آنها را به صدا درآورد. و
باذن الله پیروان اسلام اجتهادی و یاران توحید و آزادی نخواهند گذاشت
که فکر و راه شریعتی تحریف و خاموش گردد، کاری که بسیار میسر و آسان
است، چرا که آثار روشنگر و ماندگار ایشان، حی و حاضرند، و عالیترین
معرف فکر و راه او هستند. اینست که برای شناخت افکار این شهید راه
توحید و آزادی باید به آثار ایشان مراجعه شود و قلم و سخن او سند اساسی
قرار گیرد، و تقدیم آثار چهارگانۀ زیر در راستای شناساندن هر چه بیشتر
فکر و راه شریعتی و زنده نگه داشتن این فکر و راه توحیدی و
آزادیخواهانه و پیگیری اســلام اجتهادی است.
۱– کــاربـــرد آیــات قـــرآن در اندیشــــۀ شــریعتی (متن کتاب).
۲– تشیـــــــــــع علــــــوی، تشیــــــــــع صفــــــوی (متن کتاب).
۳– بازگــــشت به خــــویش و بــه کـــدام خــــویش (متن کتاب).
۴– پــــــــــدر، مـــــــــــادر، مـــــــــا متهمیـــــــــــم (متن کتاب).
سازمـــــان موحــــدین آزادیخـــــواه ایــــران ۴ جمادي الثاني ۱۴۲۸ – ۲۹ خرداد ۱۳۸۶
|