تیر پرس/ تهرانیهای
قدیم رسمهای عجیب و غریبی در ماه محرم داشتند. رسمهایی که
بعضی از آنها با جاهلیت و خرافه آمیخته بود اما برای پایتخت
نشینان دوره قاجار و پهلوی، جزو مقدسات به حساب میآمد.
ازسوراخ کردن پوست تا سنگ زنی و قفل آجین کردن.
قمه زنی معروفترین نذر خرافی محرم بود
که در قالب دستههای بزرگ در شبهای هفتم و هشتم و نهم و دهم
در کوچهها و محلات تهران انجام میشد. سحرگاه روز عاشورا هم
دستهها کفن به تن با چند بیرق و کتل رجزخوانان و نعره زنان
خود را به امامزاده و حسینیه و تکیهشان میرساندند و سردسته
هیئتها با تیغهای سلمانی جلو آمده ابتدا اطفال تازه نذر شده
و تیغ نذرداران را هر کدام چند تیغ به جلو سرهای تراشیده
شدهشان زده و حرکتشان میدادند و نوحه خوانها شروع به نوحه
خواندن و سنج زدن و سینه زدن میکردند.
بعد از آن در
میان نوحه و فریاد یا حسین و خواندن این شعر که: حسین تنها
به میدان می رود الله اکبر- برای دادن جان می رود الله
اکبر، وارد میدان می شدند به این صورت که میاندار دسته در
فاصله خیابان وسط دو ردیف قمه زنان نمایان می شد با فریادی
بلند یا حسین اولین قمه را بر سر خود فرود می آورد و به
دنبال این حرکت بود که دیگران هم هر یک با شمشیر و قمه و
قداره های خود به جان خود افتاده با کوبیدن بر سر، کفن
سفید بر تنشان را آغشته به خون می کردند.
دسته
سنگ زنی
یکی دیگر از
نذرهای عجیبی که دیگر خبری از آن نیست، «دسته سنگ زن ها»
بود که افراد به جای سینه زدن و زنجیر زدن و… هر یک دو
قلوه سنگ به دست گرفته با نوای نوحه خوان و صدای سنج بهم
می زدند به این ترتیب که هر زدن آن سه ضربه داشت که سنگ زن
ها، در حالیکه دو صف دراز روبروی هم را تشکیل می دادند با
خم و راست شدن، یکی ار نزدیک زمین و یکی را برابر شکم و
یکی را بالای سر می کوفتند،هدف از برگزاری این مراسم بر
این بود که می گفتند روز عاشورا از جانب اشقیا چنین سنگ
هایی بر سر و پا و سینه و بدن امام و شهدا خورده بود.
زخمهای عفونت گرفته
«شبیه زین
العباد» هم از دیگر مراسم های تحریف شده در ماه های محرم و
صفر در تهران قدیم بود که در آن، افرادی که نذر مصیبت امام
زین العابدین(ع) را داشتند از مدت ها قبل از محرم مچ پاها
و بیخ بازوان و حلقه گردن خود را با زخم تیغ و نشتر و حتی
تیزآب مجروح می کردند تا جایی که چرک کند و درروز عاشورا و
یازدهم و دوازدهم آنها سوار شتر برهنه می شدند و مواضع
مجروهشان را با زنجیر و غل بسته داخل دسته به تماشا می
گذاشتند به نشانه اسارت امام و اینکه با چنان حالتی او را
به بارگاه یزید رسانیده اند
.
میخ و
سیخ در پوست
در تهران قدیم
آنهایی که نذر قفل آجین می کردند، از مدتی قبل اندام خود
را با داروهایی بی حس می کردند و قسمت هایی از آن را از
گردن به پایین را سوراخ کرده و از آنها قفل و تیغ و نیزه و
خنجر و سیخ و میخ و چاقو و شمشیر و امثال آن می گذراندند و
خود را با این وضعیت به معرض نمایش می گذاشتند. حال بعضی
از آنها به حدی به وخامت می رسید که افرادی همراه آنها می
شدند تا نیفتند یا جان ندهند.
شمعی
در بدن
کنار نذر قفل
آجین، “شمع آجین” هم از نذرهایی بود که در گذشته عده ای از
روی جهل و خرافات آن را ادا می کردند. این نذر هم تصورات
دیگری از بلایای اسرا و شهدای کربلا بود که سر امام حسین
(ع) در تنور خولی رفته، خیمه امام به آتش کشیده شده است و
آتش از آنها به دامان زنان و اطفال صغیر امام رسیده و به
تلافی آن افرادی به صورت همان قفل آجین نقاطی از بدن خود
را سوراخ کرده و بر آنها شمع قرار داده و روشن می کردند و
خود را در میان جمعیت عزاداران به نمایش می گذاشتند.
نذرهای ماندگار
با وجود
نذرهای عجیب و غریبی که در این روزها در تهران قدیم باب
بود، عده ای هم نذرهای عام المنفعه را انتخاب می کردند.
مثلا رسیدگی به وضع خیابان ها، تامین روشنایی معابر تاریک،
پوشاندن چاله ها و راه آبها، کمک به نابینایان، پرداخت
بدهی زندانیان یا تهیه غذا و پوشاک برای خانواده آنها، غذا
دادن به پرندگان، میانجیگری در اختلافات خانوادگی هم از
جمله کارهایی بود که در این ماه ها انجام می گرفت .
نظر
مراجع درباره عزاداری های محرم
از رهبر معظم
انقلاب هم در استفتایی پرسیده شد پدر و مادری که نذر می
کنند اگر خدا به آنان فرزند پسر داد روز عاشورا به سر او
تیغ بزنند و آن پسر بعد از بلوغ روزهای عاشورا قمه بزند
آیا این نذر صحیح است و آیا بر آن پسر عمل به نذر والدین
واجب است؟ که ایشان در پاسخ نوشتند: «صحت چنین نذری محل
اشکال است و در هر صورت وفا به آن بر فرزند واجب نیست.»
آیت الله
خامنهای در پاسخ به این سوال که «آیا سوراخ کردن گوشت بدن
و قفل زدن و وزنه آویزان کردن به بهانه عزاداری بر امام
حسین علیه السلام که اخیرا شایع شده است جایز است؟» هم
فرمودند: «چنین اعمالی که موجب وهن مذهب در انظار عموم است
صورت شرعی ندارد.»
آیت الله
جوادی آملی هم چند سال قبل در مراسمی درباره علم کشی
فرمودند: این علم ها چیزی نیستند که مطلبی، پیامی یا نفعی
داشته باشند، غیر از اینکه ترافیک ایجاد می کنند، پیامی
ندارند.
ایشان همچنین
درباره قمه زنی و رسوم خرافی ماه محرم گفته اند: چیزی که
مایه وهن اسلام و پایه هتک حرمت عزاداری است جایز نیست،
انتظار می رود از قمه زنی و مانند آن پرهیز شود.
آیت الله
مکارم شیرازی مدتی قبل در استفتایی در پاسخ به پرسش یک
طلبه که گفته بود “بنده یک سخنرانی از جنابعالی شنیدم که
فرمودید بهتر است عزاداران در مجالس عزا با صدای بلند گریه
نکنند” گفتند: بله این مطلب صحیح است و گریه بر امام
حسین(ع) و اهل بیت(ع) آن حضرت از افضل قربات است ولی لازم
است از کارهای غیر معمول و نامتعارف پرهیز شود.